Livsinspiration,  Löpning,  Okategoriserade,  Träningsevent & kurser

Yoga Mountain festival

Jag har spenderat tre dagar i Åre tillsammans med min kompis Sofia på Yoga Mountain festival. En på många sätt fantastisk helg som det kommer vara svårt att sammanfatta i ord, men jag gör ett försök. Jag hade blivit inbjuden att delta på festivalen som bloggare och influencer och såg verkligen framemot att äntligen få uppleva Åre!

Jag och Sofia åkte upp på fredag morgon och kom fram till Åre vid tvåtiden. Therese mötte oss på Holiday club Åre och vi fick packa in oss i vårt rum, perfekt med utsikt rakt över sjön!

När vi slängt in väskorna gick vi direkt ut för en promenad i omgivningen, upp till torget,  ner till sjön och även en liten sightseeing inne på hotellet. Vilket magiskt ställe att lägga ett hotell, hela min själv blev alldeles lugn bara av att landa i den här miljön!

Stillheten vid sjö och fjäll, så många känslor i kroppen!

Klockan 16 drog programmet igång och vi mjukstartade med en härlig föreläsning om mindfulness. Mycket tänkvärt och jag älskar när jag får ännu fler insikter och uppenbarelser kring mitt liv och mina val. Bra start!

Pass nummer två blev Löpning för yogis med härliga Miranda Ericsson. Upp på fjället, högt över byn och med en fantastisk utsikt över hela härligheten som final. Jag kände en sån tacksamhet över att få vara där, uppleva och ta in all inspiration. Luften var klar och hög, temperaturen några grader över nollan och hela kroppen bubblade av lycka!

Kvällens sista pass blev Yinyoga med Therese, Goodnight sweethearts. Min kropp ville inte samarbeta alls, det stramade och gjorde ont mest överallt men jag fokuserade på att ta in nuet tystnaden, lugnet och acceptera dagsformen. Också en väldigt stor del av yogan!

Fantastisk stämning i salen, mörker, tända ljus och en otrolig kvinna som trummade takten till hela passet på en stor trumma. Minnesvärt!

Lördagen började med ett morgonpass i den magiska yogasalen, återigen utsikt rakt över sjön. Medan solen gick upp mjuknade våra kroppar och det här passet bjöd på både meditation (jag måste köpa mig ett yogabolster, vilken grej att sitta på det och meditera!), flera olika andningstekniker och sköna rörelser för höfter och axlar.

Efter frukost hade jag bokat en löptur med Fredrik, en av min mans barndomsvänner som bor i Åre. Vi sprang i över två timmar på fjället och avverkade närmare 1000 höjdmeter, ett av de häftigaste löppassen i mitt liv, men det kommer ett eget inlägg om det så småningom!

Högst upp på Totthummeln, så nära himlen man kan komma utan att dö kändes det som

Efter en lång dusch, lunch och lite vila tog jag och Sofia tag i eftermiddagens klasser. Först ut var SUP-yoga, sjukt roligt och häftigt! Balans, kontroll och massor av fokus krävdes vilket gav en otroligt stark närvaro, som att alla sinnen verkligen var aktiverade på samma gång. Detta rekommenderar jag verkligen!

Om jag trillade i? Jajamän, Milla tappade balansen och sen fick vi en härlig dominoeffekt där både jag och Sofia drogs med. Det gjorde inte ett dugg, vi var ju som tur var inomhus!

Direkt efter SUP-yogan följde Yogalates (hej mage och rumpa!) och sen avslutade vi med Chakra flow med Veronica Jäderlund. Halleluja, vilket jävla pass! Yogalärare är oftast så lugna, samlade, utstrålar fokus, mindfulness och kontroll, Vevve var som ett ånglok som drog fram i lokalen! Vi twerkade, gapskrattade åt sexiga skämt, lyssnade på hiphop, house eller vad sjutton det nu var, minnet av musiken är ganska blurrigt men jag vet att vi liksom kunde digga med i sångerna mitt i alla ganska tuffa och svettiga rörelser. Tack för en fantastisk klass och för att du utmanar hur yoga "ska" vara!

Kvällen avslutades med fantastisk mat i hotellets restaurang GROW, vilket ställe! Jag var i veggo-himlen! Att liksom känna sig som normalfallet istället för avvikelsen när man äter vegetariskt, glutenfritt och laktosfritt, det var en ovan men väldigt skön känsla. Jag verkligen njöt av all god mat hela helgen!

Efter middagen somnade vi ovaggade. Vi hade sällskap till de flesta måltider av Milla och Anna som också var på plats och samtalen skiftade hejvilt, hela tiden med otroligt högt i tak och en inspirerande känsla av gemenskap. Jag kände mig otroligt tacksam över alla intryck och allt utrymme just för att känna, tänka och reflektera.

Den här gigantiska vedspisen fyller upp hela entrén i hotellet. Snacka om att direkt sätta en hög standard för upplevelsen!

Söndagen och vår sista dag på plats valde vi ett lugnt morgonpass, Inget ljus utan mörker med Moa Westman som instruktör. Ett stretchigt pass som gav precis rätt kärlek åt min stela och ömma kropp efter lördagens löpning. Andning och ödmjukhet inför livet stod i fokus här och jag hittade faktiskt kraft i detta pass för att släppa taget om några upplevelser jag burit med mig sedan tonåren och aldrig kunnat förlåta, plötsligt så var det bara läge, där och då. Jag var redo. Befriande!

Yogasalen var så fint dekorerad, såhär vill jag spendera tid varje dag. Vilken magi som skapades här!

En lång frukost efteråt och sen packade vi ihop oss och hoppade på tåget mot Östersund. Tacksamhet, energi, tid för reflektion och en stor längtan tillbaka. Så sammanfattar jag helgen och tankarna nu efteråt. Tack Therese, Yoga Mountain festival och Holiday club Åre för detta, jag kommer tillbaka!